Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Työkenkien valintaa vaikuttaa monta asiaa joista tietenkin tärkein on mihin työhön kenkiä valitsee.

Hyvät ja oikein valitut työkengät edistävät jalkojen hyvinvointia ja terveyttä. Niiden valitseminen ei siis ole ihan vähäpätöinen juttu ja siksi usein työssäni törmää asiakkaisiin, jotka ovat saaneet jalkaongelmat juuri työkengistä. Näistä yleisin ammattiryhmä on hoitoalan työntekijät.

Työssä ei ole tärkeää ainoastaan kengän valinta, vaan hyvinvoinnin kokonaisuuteen kuuluu jalkahoidon lisäksi myös sukat, pohjalliset ja monelle erittäin tärkeät työhyvinvointia lisäävät tukisukat.

Tukisukkien hyöty jää usein työntekijältä huomaamatta koska niiden
hyötyä ei tiedetä, vaan ne liitetään usein ikääntyvien ihmisten hoitoon. Voit lukea tukisukista lisää sivuiltani.

Lisäksi on tärkeää muistaa työergonomia ja se tekeekö työtä seisten vai istualtaan. Työasento vaikuttaa tietenkin kenkien mallin ja merkin valitsemiseen. Istumatyössä jalkojen väärä asento lattiapinnalla voi aiheuttaa jalkaterä muutoksia samassa suhteessa kuin seisomatyössä. Joskus jopa vaikeampia koska myös jalkojen verenkierto on istuessa heikentynyt.


Pitkä aikainen yhteistyö kumppanini Äänekosken Tuotteen omistaja Tiina Kuitunen kertoo, että vapaa-aikaan ihmisiltä löytyy kaapista paljon erilaisia kenkiä, mutta yleensä työmaalta löytyy vain yhdet työkengät. Suositeltavaa olisi, että niitäkin löytyisi useampi pari ja mieluiten erilaisia. Silloin kenkiä voi päivän aikana vaihdella ja jalkaterä saa erilaista toiminta harjoitusta päivän aikana. Ja kannattaa muistaa, että vapaa-ajan jalkineet eivät sovellu työkäyttöön esimerkiksi hoitotyössä, siksi ettei vapaa-ajan jalkineen pohja ole suunniteltu työhön jossa seistään, nostetaan ja jossa astumispinta on tasainen
ja kova joskus jopa liukas.

Tennareiden käyttö työkenkinä on lisääntynyt viime aikoina paljon, mutta niiden ominaisuudet eivät yleensä vastaa läheskään työkenkienvaatimuksia. Hyvä työkenkä estää jalkaterän rakenteen muutokset erilaisia asentoja käyttäessä ja hyvään työkenkään on helppo vaihtaa vaikkapa yksilölliset pohjallisetkin jos niitä tarvitsee.

Työkenkien valintaan vaikuttavat monet asiat, esimerkiksi jo
se, minkälainen työnkuvasi on. Istutko, seisotko, käveletkö, tarvitsetko
suojaavat umpikärkiset vai riittääkö hengittävämpi sandaalimalli; Tiina
kertoo. Aina tulee ottaa huomioon se millaiset kengät tuntuvat omassa työssä hyvältä. Valikoimista löytyy monenlaisia jalkineita, haet sitten pehmeää ja kevyttä, tai todella tukevaa mallia.


Työkengän tulisi olla hyvin säädettävissä, jotta kengästä
saa tukevan, ettei jalka pääse liikkumaan kengässä ja aiheuttamaan hankaumia. Kengässä olisi hyvä olla joko nauha, tarra tai solkikiinnitys säädettävyyden
takaamiseksi. Tiina myös suosittelee, että liikkuvassa työssä takaremmi on
enemmän kuin suositeltava.

Usein vastaan tulee liian pieniä työkenkiä käyttäviä asiakkaita;Tiina kertoo. Suositeltavaa olisi, että kengän kärjessä tulisi olla varpaan jälkeen tyhjää tilaa 0,5-1 cm. Liian suuri jalkine aiheuttaa jalkaterämuutoksia ja esimerkiksi vaivasenluun kiputilat lisääntyvät silloin kun jalka pääsee kengässä liikkumaan.

Kenkien käyttöikää ja muunneltavuutta saa lisättyä, jos
kengässä on irrotettava sisäpohjallinen. Kengässä tulisi olla kannankorkeuden
noin 2-4cm, sekä tukeva ja pitävä ulkopohja.

Työkenkien ei tarvitse kuitenkaan tänä päivänä enää olla
tylsät, yksiväriset mustat, sillä markkinoilta löytyy paljon myös värikkäitä
vaihtoehtoja.

Useat asiantuntijat suosittelevat kevytjalkineita työkäyttöön. Mielestäni jalkine ei sovi kaikille työkengäksi ja jos sitä suunnittelee käyttävänsä kannattaa ensin muistaa tämä.

Ota kenkä käyttöön ensin vapaa-ajalla. Anna jalkasi tottua kenkään ja lihasten venyä ja jalkaterän opetella kovalla alustalla kävelyä. Sen jälkeen voit siirtyä kengän kanssa töihin ja sielläkin kannattaa olla toiset jalkineet joita voit vaihtaa aluksi päivän aikana. Jos käytät kenkää istumatyössä, se on hiostava ja siksi suosittelen mieluummin sandaalia tai hengittävää työkenkää. Kevytjalkineet sovat oivallisesti vapaa-aikaan ja kun jalka niitä oppii käyttämään auttavat ne moniin kiputiloihin kuten polvikipuihin. Ei kuitenkaan kaikilla mutta monilla. Suomessa kevytkengät käyttö ongelma on se, että talvella yleensä siirrytään talvikenkiin jotka eivät ole kevytjalkineita johtuen olosuhteista.