Suonen vedot eli krampit

13.06.2018

Kevään ja kesän aikana monet ovat kyselleet jalka kramppien ehkäisystä. Tuskin minullakaan on selkeää kaikille osuvaa ennaltaehkäisy keinoa mutta tässä perus asiat mitä kannattaa tarkastaa jos krampit alkavat olla säännöllisiä ja ikäviä yö vieraita.

- Veden juominen on tärkeää mutta kramppeihin sen juominen pelkästään tuskin auttaa. Sekoita veteen tai mehuun kivennäisvettä. Muista myös että helteellä diabeetikoilla sokerit laskevat alas myös vähäisen mineraalin saannin vuoksi. Kannatta siis panostaa kivennäisjuomiin.

- Älä syö suolaa. se kerää nestettä ja lisää kramppeja. Älä myöskään jätä suolaa pois ruokavaliosta jos jalat turpoavat. Ota päivällä käyttöön kevyet tukisukat. Niitä saat marketeista ja ammattilaisilta jalkahoitoloista.

- Jo käytät nesteenpoistolääkkeitä, sinun pitää juoda enemmän kuin tavallisesti. Huomioi myös muu ruokavalio joka tukee lääkitystä.

- Venyttele ja liikuta pumppaavia lihaksia.

. Ja muista magnesiumin saanti. Jos et ole sitä syönyt aikaisemmin niin magnesium varaston täyttäminen vaatii aikaa. Käytä siis alussa suihkeita, osta magnesiumhiutaleita jalkakypyihin ja niitäkin voi syödä. Käytä magnesium suihketta pitkin päivää aikankin pari päivän ajan.

Jalkakrampit ovat aina oire jostain. Jos ne lisääntyvät tai ovat hyvin hallitsevia kannattaa myös konsultoida lääkäriä veriarvojen tarkastuksen merkeissä.

Krampittomia kesäpäiviä toivoo

Pirjo

11.08.2018Ensiviikolla vapaat ajat torstaina ja perjantaina
08.08.2018Huomenna alkaa koulut
04.08.2018Levottomat jalatko?
02.08.2018Jalkahoitolassa on liian kuuma
14.07.2018Huh hellettä!
13.06.2018Tästä pääset suoraan nettiajanvaraukseen
03.08.2018Palaute jalkahoidosta
14.07.2018Footlogix sarja on saapunut hoitolaan
07.07.2018Mahtava kesä jatkuu....
23.06.2018Juhannuksen jälkeinen elämä!

Siirry arkistoon »