Suonen vedot eli krampit

13.06.2018

Kevään ja kesän aikana monet ovat kyselleet jalka kramppien ehkäisystä. Tuskin minullakaan on selkeää kaikille osuvaa ennaltaehkäisy keinoa mutta tässä perus asiat mitä kannattaa tarkastaa jos krampit alkavat olla säännöllisiä ja ikäviä yö vieraita.

- Veden juominen on tärkeää mutta kramppeihin sen juominen pelkästään tuskin auttaa. Sekoita veteen tai mehuun kivennäisvettä. Muista myös että helteellä diabeetikoilla sokerit laskevat alas myös vähäisen mineraalin saannin vuoksi. Kannatta siis panostaa kivennäisjuomiin.

- Älä syö suolaa. se kerää nestettä ja lisää kramppeja. Älä myöskään jätä suolaa pois ruokavaliosta jos jalat turpoavat. Ota päivällä käyttöön kevyet tukisukat. Niitä saat marketeista ja ammattilaisilta jalkahoitoloista.

- Jo käytät nesteenpoistolääkkeitä, sinun pitää juoda enemmän kuin tavallisesti. Huomioi myös muu ruokavalio joka tukee lääkitystä.

- Venyttele ja liikuta pumppaavia lihaksia.

. Ja muista magnesiumin saanti. Jos et ole sitä syönyt aikaisemmin niin magnesium varaston täyttäminen vaatii aikaa. Käytä siis alussa suihkeita, osta magnesiumhiutaleita jalkakypyihin ja niitäkin voi syödä. Käytä magnesium suihketta pitkin päivää aikankin pari päivän ajan.

Jalkakrampit ovat aina oire jostain. Jos ne lisääntyvät tai ovat hyvin hallitsevia kannattaa myös konsultoida lääkäriä veriarvojen tarkastuksen merkeissä.

Krampittomia kesäpäiviä toivoo

Pirjo

23.07.2019Seuraavat vapaat ajat hoitolaan ensiviikolla tiistaista eteenpäin
22.07.2019Rauha on saapunut jalkahoitolaan
22.07.2019Kesä ja helle
21.07.2019Ajomuutokset hoitoloiden paikoituksessa
13.07.2019Elokuun ajanvaraus on päivitetty myös nettiin
01.07.2019Kesä on tavallista onnistuneempi!
23.06.2019Juhannuksen jälkeinen elämä!
13.06.2019Edullisempi tuplalenkki erottaja jalkahoitolassa
12.06.2019Heinäkuun ajanvaraus on netissä
07.06.2019Jalkahoitolan uutimet

Siirry arkistoon »