Suonen vedot eli krampit

13.06.2018

Kevään ja kesän aikana monet ovat kyselleet jalka kramppien ehkäisystä. Tuskin minullakaan on selkeää kaikille osuvaa ennaltaehkäisy keinoa mutta tässä perus asiat mitä kannattaa tarkastaa jos krampit alkavat olla säännöllisiä ja ikäviä yö vieraita.

- Veden juominen on tärkeää mutta kramppeihin sen juominen pelkästään tuskin auttaa. Sekoita veteen tai mehuun kivennäisvettä. Muista myös että helteellä diabeetikoilla sokerit laskevat alas myös vähäisen mineraalin saannin vuoksi. Kannatta siis panostaa kivennäisjuomiin.

- Älä syö suolaa. se kerää nestettä ja lisää kramppeja. Älä myöskään jätä suolaa pois ruokavaliosta jos jalat turpoavat. Ota päivällä käyttöön kevyet tukisukat. Niitä saat marketeista ja ammattilaisilta jalkahoitoloista.

- Jo käytät nesteenpoistolääkkeitä, sinun pitää juoda enemmän kuin tavallisesti. Huomioi myös muu ruokavalio joka tukee lääkitystä.

- Venyttele ja liikuta pumppaavia lihaksia.

. Ja muista magnesiumin saanti. Jos et ole sitä syönyt aikaisemmin niin magnesium varaston täyttäminen vaatii aikaa. Käytä siis alussa suihkeita, osta magnesiumhiutaleita jalkakypyihin ja niitäkin voi syödä. Käytä magnesium suihketta pitkin päivää aikankin pari päivän ajan.

Jalkakrampit ovat aina oire jostain. Jos ne lisääntyvät tai ovat hyvin hallitsevia kannattaa myös konsultoida lääkäriä veriarvojen tarkastuksen merkeissä.

Krampittomia kesäpäiviä toivoo

Pirjo

18.02.2019Huomenna tiistaina peruutusaika kello 15.30
10.02.2019Helmikuun puoliväli tiedote
03.02.2019Lumisen viikon alku
31.01.2019Sähköposti osoite muuttuu pikku hiljaa gmail.comiksi
27.01.2019Koulutus kiertue on nyt tehty
20.01.2019Donna Taponeron ce-merkinnän saanut pihkavoide on hoitolassa
20.01.2019Ajanvaraus on tammikuun puolen välin oloinen
01.01.2019Uuden Vuoden Uutiset 2019!
26.12.2018Talvi on taittunut ja joulu ohi
20.12.2018HYVÄÄ JOULUA JALKAHOITOLASTA JA ONNELLISTA VUOTTA 2019!

Siirry arkistoon »